Doorgaan naar hoofdcontent

Moderne lotusvoeten

Vandaag verscheen een artikel op VRT NWS, dat schoenen met hoge hakken (voorlopig) lijken te hebben afgedaan. Nu kan ik eindelijk een tekst die ik al sinds begin 2020 als "draft" heb staan, publiceren!

Wanneer we lezen over de praktijk van het voetinbinden in het oude China, gruwelen we van zulke barbaarse martelpraktijken. Hoe heeft een schoonheidsideaal ooit in zulke mate kunnen ontsporen? Nochtans bezondigen wij ons aan gelijkaardige praktijken, alleen is het moeilijker om zulke dingen objectief te beoordelen, wanneer je zelf in die cultuur verweven zit.



Voetinbinden

Ik ga dit cultureel gegeven toch even kaderen. De praktijk van voetinbinden heeft zich in China ontwikkeld tijdens de Tang-dynastie (618-907 na Chr.). Het hield in dat men bij jonge meisjes de voeten omzwachtelde. De vier kleine tenen werden naar binnen geplooid en braken uiteindelijk vanzelf. De grote teen bleef recht. Het resultaat was een "lotusvoetje". Dit gold als een teken van welstand, want vrouwen met lotusvoetjes konden amper lopen. Mannen vonden het ook super sexy. Vrouwen vonden het eerder super pijnlijk; en één op de tien stierf door complicaties aan bloedvergiftiging. De praktijk is pas buiten de wet gesteld in 1911.


Onze "lotusvoeten"

Barbaars he? Wat denk je; met alle chinezen, maar…? Think again.

Het dragen van hoge hakken zorgt voor een onnatuurlijke vorm van je voeten. Bij een veelvuldig gebruik kan je voet er zelfs van misvormen. Je lichaamsgewicht komt terecht op de voorvoet, waardoor deze overbelast kan geraken. Je balanspunt wordt ook naar voren verplaatst, waardoor je moet compenseren. Dit kan leiden tot overbelasting van de onderrug. Ook raken de achillespezen ingekort, en leidt het tot vervroegde slijtage van je knieën.



Vanuit ergonomisch oogpunt is het schandalig om dergelijke schoenen te ontwerpen, en krankzinnig om ze te dragen. Maar toch gebeurt het, en wordt de pijn verbeten omwille van een cultureel ingegeven schoonheidsideaal. En we staan er niet eens bij stil, we beschouwen het als "normaal".

Ik vraag me af of toekomstige historici beelden gaan bekijken van onze huidige maatschappij, en zich bedachtzaam in de haren gaan krabben. Hoe heeft een schoonheidsideaal toch ooit in zulke mate kunnen ontsporen? …

Om terug te komen op het huidige artikel op VRT NWS: ik vrees dat Hilde Colpaert (conservator van het schoenenmuseum Eperon d'Or in Izegem) gelijk heeft: schoenen met hakken zullen nog niet echt hebben afgedaan.

Populaire posts van deze blog

Bereken je kans op een hartinfarct

Met behulp van een aantal parameters kun je de statistische kans inschatten of je binnen de tien jaar zal overlijden aan een hart- of vaatziekte.     De SCORE-tabel is niet nieuw. Het is een internationaal erkend werkmiddel dat op basis van het geslacht, de leeftijd, de systolische bloeddruk, het rookgedrag en de verhouding van totaal cholesterol op HDL-cholesterol in één overzichtelijk geheel de kans weergeeft dat je sterft aan een hartinfarct of een beroerte. De getallen worden onderverdeeld in drie categorieën: Groen: Laag risico, minder dan 5% kans om binnen de tien jaar de wormen te voeren Oranje: Matig risico, 5 à 9% kans om binnen de tien jaar de pijp aan Maarten te geven Rood: Hoog risico, 10% of meer kans om binnen de tien jaar aan de verkeerde kant van het gras te gaan liggen Het is en blijft uiteraard slechts een ruwe inschatting. Als je suikerziekte hebt, moet je al niet beginnen met de tabel. Ga dan maar uit van een ernstig verhoogd ris...

Boeken top 10 2024

Dit jaar heb ik opnieuw de mijlpaal bereikt van 100 gelezen boeken. 37 ervan heb ik een score van 5  op 5 gegeven. Uit deze lijst heb ik 10 favorieten geselecteerd die elk op hun eigen manier uitzonderlijk zijn. Hier is mijn top 10, in chronologische volgorde. Siddhartha Mukherjee – The Song of the Cell Een fascinerende reis door de geschiedenis van celbiologie. Mukherjee onderzoekt hoe cellen het fundament vormen van zowel leven als geneeskunde, en hoe ontdekkingen in celonderzoek onze kijk op gezondheid en ziekte blijvend hebben veranderd. Wetenschappelijk en toch toegankelijk geschreven. Jessie Singer – There Are No Accidents Singer onthult de systemische oorzaken achter wat vaak "ongelukken" worden genoemd. De meeste “ongelukken” zijn voorspelbaar en te voorkomen. Singer toont hoe deze term machthebbers beschermt, kwetsbaren in gevaar brengt, onderzoek ontmoedigt, schuld verschuift, slachtoffers blameert, woede dempt en zelfs begrip voor daders wekt. Boeiend en confronter...