Doorgaan naar hoofdcontent

Witte haaien

Deze tekst is eerder verschenen in de PreventActua nr. 12 van 27 mei 2019, als "Opinie: Cognitieve vooroordelen en preventie".

Naar aanleiding van een incident aan het Brusselse Noordstation heeft Prevent me een opiniestuk gevraagd over de relativiteit van het menselijke denken en de impact ervan op preventie.


De aanleiding

Een hele heisa aan het Brusselse Noordstation recent. De buschauffeurs van De Lijn klagen al maanden over de onveilige en onhygiënische toestanden in het station. Maar de druppel die de emmer doet overlopen, is het zicht van politieagenten die met mondmaskers rondlopen. Geen reden tot ongerustheid, verklaart de arbeidsarts van De Lijn, en verzekeren ook externe experts, maar het mag niet baten: de buschauffeurs zullen dat station niet langer aandoen. Waarom zijn mensen zulke slechte inschatters van risico’s? En hoe beïnvloedt dat pogingen tot objectieve risicoanalyses?

Emotie boven ratio?

Ik wil zeker niet het onveiligheidsgevoel van de buschauffeurs minimaliseren. Ik kan absoluut geloven dat het niet evident werken is, en dat ze zich niet veilig voelen doordat er meerdere gevallen van agressie zijn opgetreden. Maar de vrees voor besmettelijke aandoeningen, de doorslaggevende factor in dit verhaal, is niet terecht.
Volgens de ngo Dokters van de Wereld is er geen sprake van een uitbraak van tuberculose, malaria of schurft onder de groep transmigranten in het treinstation Brussel-Noord. Uit de cijfers van de medische consultaties blijkt dat het aantal gevallen van tuberculose stabiel blijft, terwijl het aantal meldingen van schurft zelfs is gedaald.
Bovendien betekent het aantal gevallen van tbc, malaria of schurft bij transmigranten niet noodzakelijk een gezondheidsrisico voor de buschauffeurs. De migranten op doorreis hebben als groep een zwakkere gezondheid en leven onder moeilijkere omstandigheden, waardoor ze vatbaarder zijn voor infecties en besmettingen. En malaria is een tropische infectieziekte die de transmigranten hebben opgelopen in het land van herkomst, die enkel via de malariamug wordt overgedragen. Deze mug is niet aanwezig in België.
Dit alles is door de experten uitgelegd, en toch woekert de vrees voort. Hoe komt dat?

Is de mens wel zo rationeel?

De hoogleraar psychologie en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman heeft in zijn uitmuntende boek ‘Ons feilbare denken’ aangetoond dat we veel irrationeler zijn dan we denken. Hij legt uit dat we twee denksystemen hebben: een snelle, intuïtieve manier en een langzame, weloverwogen manier. Beide zijn uitermate praktisch, maar het gaat vaak fout omdat we – zonder dat we het doorhebben – de verkeerde manier van denken gebruiken.
Evolutionair is dit heel zinvol. Wanneer onze voorouders iets hoorden ruisen in het struikgewas, gingen ze hier niet weloverwogen beginnen nadenken. Neen, ze maakten zich met een rotvaart uit de buurt, en ze zagen achteraf wel of het een woeste sabeltandtijger was, dan wel een wit konijntje. 
Het vernieuwende verborgencameraprogramma Trigger Happy (later Tragger Hippy en Hagger Trippy) maakte enkele jaren terug nog dankbaar gebruik van deze instinctieve reactie, door een aantal acteurs in schijnbare paniek door de straat te laten lopen. Nietsvermoedende wandelaars begonnen dan steevast in dezelfde richting mee te rennen.
Dus wanneer overwerkte buschauffeurs in een relatief onveilige buurt met een gestigmatiseerde bevolkingsgroep plots politieagenten met mondmaskers zien rondlopen, is het dan zo verrassend dat ze zich ernstig zorgen beginnen te maken over hun eigen gezondheid?

Beschikbaarheidsheuristiek

Het omgekeerde is ook waar, trouwens. Iedereen kent wel The smoke filled room study, waarbij nietsvermoedende proefpersonen tijdens een brandalarm braaf op hun stoel blijven zitten wanneer de anderen (ingehuurde acteurs) niet verroeren. Eind vorig jaar is dit fenomeen nog eens tentoongesteld in een aflevering van De Slimste Mens ter Wereld. Een aantal bezorgde blikken, maar zolang de presentator Erik Van Looy aan zijn spreekgestoelte blijft staan, wachten de deelnemers en het publiek gedwee af. Conformiteit weegt zwaarder door dan veiligheid. 

Een ander belangrijk fenomeen is wat de beschikbaarheidsheuristiek wordt genoemd. Wanneer men een bepaald onderwerp meer kent (bijvoorbeeld asbest) of een bepaald risico in de aandacht komt (bijvoorbeeld door alarmistische berichten in de populaire pers), dan gaat men dit risico hoger inschatten.
Zo herinner ik me dat ik op een comité van een drukkerij met handen en voeten moest uitleggen dat het gefixeerde asbestkoord dat tweemaal per jaar tijdens het onderhoud van de machine geïnspecteerd werd, een gevoelig lager gezondheidsrisico gaf dan bijvoorbeeld de solventen die continu vrijkwamen. “Maar… maar het is asbest!”, zeiden ze dan.
Een ander voorbeeld? In de maanden (en jaren) na het uitbrengen van Steven Spielbergs film Jawshadden dagtoeristen meer schrik voor eventuele witte haaien bij het pootjebaden dan voor een auto-ongeluk op de weg naar of van de kust, ook al lag het risico voor dat laatste een factor van meer dan 10.000 hoger.

Breng een rationele boodschap op een overtuigende manier

Dit zijn slechts twee voorbeelden van cognitieve vooroordelen die de mensen hebben, en die de aanvaarding van een objectieve risicoanalyse niet eenvoudig maken. Het is met andere woorden niet voldoende om zich te baseren op objectieve feiten, men moet de boodschap ook overtuigend kunnen overbrengen. Zal ik bij deze een aantal richtlijnen meegeven die hierbij kunnen helpen.

Wees objectief
Een objectieve risicoanalyse blijft sowieso de basis. Men moet zich dus zoveel mogelijk op objectieve informatie baseren, vrij van emotionele vooroordelen. Welke zijn de effectieve risico’s? Wat kan men, indien nodig, doen om deze te beperken? Maak op basis hiervan een duidelijke risicoanalyse met concrete richtlijnen en, wanneer van toepassing, een actieplan.

Communiceer
Bespreek dit alles rechtstreeks met de betrokkenen. Sta open voor de bezorgdheden; minimaliseer deze niet maar geef duidelijke en gefundeerde antwoorden. In eerste instantie moeten de mensen kunnen begrijpen wat bedoeld wordt, en weten wat ze zelf kunnen doen. Een gevoel van controle is heel belangrijk.

Draag het uit
De richtlijnen moeten uitgedragen en opgevolgd worden door de directie en de directe hiërarchie. Wanneer er geen draagvlak is, zal er geen veiligheidscultuur zijn, en gaan mensen zich ofwel niet au sérieux genomen voelen, ofwel zelf onnodige veiligheids- en/of gezondheidsrisico’s nemen.

Volg het op
Herevalueer de risicoanalyse op regelmatige basis of bij nieuwe informatie, en stuur deze wanneer nodig bij. Hou ook telkens de betrokkenen op de hoogte.

Populaire posts van deze blog

Bereken je kans op een hartinfarct

Met behulp van een aantal parameters kun je de statistische kans inschatten of je binnen de tien jaar zal overlijden aan een hart- of vaatziekte.     De SCORE-tabel is niet nieuw. Het is een internationaal erkend werkmiddel dat op basis van het geslacht, de leeftijd, de systolische bloeddruk, het rookgedrag en de verhouding van totaal cholesterol op HDL-cholesterol in één overzichtelijk geheel de kans weergeeft dat je sterft aan een hartinfarct of een beroerte. De getallen worden onderverdeeld in drie categorieën: Groen: Laag risico, minder dan 5% kans om binnen de tien jaar de wormen te voeren Oranje: Matig risico, 5 à 9% kans om binnen de tien jaar de pijp aan Maarten te geven Rood: Hoog risico, 10% of meer kans om binnen de tien jaar aan de verkeerde kant van het gras te gaan liggen Het is en blijft uiteraard slechts een ruwe inschatting. Als je suikerziekte hebt, moet je al niet beginnen met de tabel. Ga dan maar uit van een ernstig verhoogd ris...

Boeken top 10 2024

Dit jaar heb ik opnieuw de mijlpaal bereikt van 100 gelezen boeken. 37 ervan heb ik een score van 5  op 5 gegeven. Uit deze lijst heb ik 10 favorieten geselecteerd die elk op hun eigen manier uitzonderlijk zijn. Hier is mijn top 10, in chronologische volgorde. Siddhartha Mukherjee – The Song of the Cell Een fascinerende reis door de geschiedenis van celbiologie. Mukherjee onderzoekt hoe cellen het fundament vormen van zowel leven als geneeskunde, en hoe ontdekkingen in celonderzoek onze kijk op gezondheid en ziekte blijvend hebben veranderd. Wetenschappelijk en toch toegankelijk geschreven. Jessie Singer – There Are No Accidents Singer onthult de systemische oorzaken achter wat vaak "ongelukken" worden genoemd. De meeste “ongelukken” zijn voorspelbaar en te voorkomen. Singer toont hoe deze term machthebbers beschermt, kwetsbaren in gevaar brengt, onderzoek ontmoedigt, schuld verschuift, slachtoffers blameert, woede dempt en zelfs begrip voor daders wekt. Boeiend en confronter...

Moderne lotusvoeten

Vandaag verscheen een artikel op VRT NWS , dat schoenen met hoge hakken (voorlopig) lijken te hebben afgedaan. Nu kan ik eindelijk een tekst die ik al sinds begin 2020 als "draft" heb staan, publiceren! Wanneer we lezen over de praktijk van het voetinbinden in het oude China, gruwelen we van zulke barbaarse martelpraktijken. Hoe heeft een schoonheidsideaal ooit in zulke mate kunnen ontsporen? Nochtans bezondigen wij ons aan gelijkaardige praktijken, alleen is het moeilijker om zulke dingen objectief te beoordelen, wanneer je zelf in die cultuur verweven zit. Voetinbinden Ik ga dit cultureel gegeven toch even kaderen. De praktijk van voetinbinden heeft zich in China ontwikkeld tijdens de Tang-dynastie (618-907 na Chr.). Het hield in dat men bij jonge meisjes de voeten omzwachtelde. De vier kleine tenen werden naar binnen geplooid en braken uiteindelijk vanzelf. De grote teen bleef recht. Het resultaat was een "lotusvoetje". Dit gold als een teken van wels...