Doorgaan naar hoofdcontent

Coronavirus - welke verdunning bleekwater moet je gebruiken

Het SARS-CoV-2 virus is heel gevoelig voor zeep, alcohol en chloorverbindingen. Vandaar ook het advies dat je regelmatig je handen moet wassen (en dan liefst met zeep, want dat is nog het meest effectief, en is ook minder schadelijk voor de huid dan alcohol of chloorverbindingen).

Nu, voor grote oppervlakken is het nog het gemakkelijkst om chloorverbindingen te gebruiken, en dan nog best een verdunning van natriumhypochloriet. Dit is nog het best bekend als "javel", oftewel bleekwater. 

Maar met welke verdunning?



Wel, bleekwater is op zich al een verdunde oplossing van natriumhypochloriet, doorgaans van 5%. Bij gebruik dien je dit nog verder te verdunnen.

Het advies van de Belgische overheid

Tot voor kort gaf Sciensano het advies om 10 ml bleekwater met 1 liter water te vermengen, maar in de geüpdatete versie van 1 april (zie pdf) hebben ze de dosis verviervoudigd naar 40 ml per liter water

Waar mogelijk, reinig eenmaal per dag oppervlakken die veel aangeraakt worden (bv. tafel, nachtkastje, deurklink, toiletbril, vloer,...) met water dat 4% bleekwater (=javel) bevat (doe 40 ml bleekwater (=4 soeplepel) in een fles van 1 liter en vul deze vervolgens met kraanwater). 

Dit komt overeen met een verdunning van 0,2%.

De internationale adviezen

Het ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) adviseert nog steeds een verdunning van 0,05%, zie pdf

After ventilation, the above mentioned areas should be carefully cleaned with a neutral detergent, followed by decontamination of surfaces using a disinfectant effective against viruses. Several products with virucidal activity are licensed in the national markets and can be used following the manufacturer’s instructions. Alternatively, 0.05% sodium hypochlorite (NaClO)1 (dilution 1:100, if household bleach is used, which is usually at an initial concentration of 5%) is suggested. For surfaces that can be damaged by sodium hypochlorite, products based on ethanol (at least 70%) can be used for decontamination after cleaning with a neutral detergent.


Het Amerikaanse CDC is op haar beurt weer lekker bezig met "imperial units": "5 tablespoons (1/3rd cup) bleach per gallon of water OR 4 teaspoons bleach per quart of water". Volgens Google is een "Amerikaanse teaspoon" 14,7868 ml. Een gallon is 3,785 liter. Omgerekend wordt dat ongeveer 20 ml bleekwater per liter water, dus ca. 0,1% verdunning natriumhypochloriet.

Ook nog dit

Het ene bleekwater is het andere niet. De effectieve verdunning kan nogal eens verschillen, met soms slechts 3,7% natriumhypochloriet in water i.p.v. 5%.

Conclusie

Dus welke verdunning moet je nu gebruiken? Wel, een verdunning van (minstens)  0,1% natriumhypochloriet zal wel goed zijn, maar gezien er soms toch wat lagere concentraties zijn: volg dan toch maar het advies van Sciensano en gebruik 40 ml bleekwater per liter water.

Of weet je wat, nog beter: gebruik "een goede scheut".

Populaire posts van deze blog

Kan men een definitief ongeschikte werknemer nog ontslaan zonder re-integratietraject?

Een vraag die mij nu al een aantal keer is gesteld, naar aanleiding van het nieuwe KB re-integratie; tijd om er even een kort blogartikel aan te wijden.     Ah, de definitieve overmacht. Al jaren een nagel aan mijn doodskist. In 2007 heb ik me zelfs laten verleiden tot het schrijven van een aantal fictiestukjes hierover (zie de triptiek Definitieve overmacht – Het verleden , Het heden en De toekomst ). Het toekomstverhaal is helaas echter nooit bewaarheid geworden, en met de huidige wetswijziging is de toen verschenen wettekst (die nooit effectief in werking is getreden) in haar geheel definitief in de vuilbak verdwenen. Nee, het vuile werk zal nog steeds door de bedrijfsarts en de werkgever opgeknapt moeten worden.   Op 30 december is dus een nieuwe wettekst verschenen in het Belgisch Staatsblad, dat de formaliteiten rond het einde van de arbeidsovereenkomst wegens overmacht als gevolg van definitieve arbeidsongeschiktheid beschrijft. In artikel 34 ...

Moderne lotusvoeten

Vandaag verscheen een artikel op VRT NWS , dat schoenen met hoge hakken (voorlopig) lijken te hebben afgedaan. Nu kan ik eindelijk een tekst die ik al sinds begin 2020 als "draft" heb staan, publiceren! Wanneer we lezen over de praktijk van het voetinbinden in het oude China, gruwelen we van zulke barbaarse martelpraktijken. Hoe heeft een schoonheidsideaal ooit in zulke mate kunnen ontsporen? Nochtans bezondigen wij ons aan gelijkaardige praktijken, alleen is het moeilijker om zulke dingen objectief te beoordelen, wanneer je zelf in die cultuur verweven zit. Voetinbinden Ik ga dit cultureel gegeven toch even kaderen. De praktijk van voetinbinden heeft zich in China ontwikkeld tijdens de Tang-dynastie (618-907 na Chr.). Het hield in dat men bij jonge meisjes de voeten omzwachtelde. De vier kleine tenen werden naar binnen geplooid en braken uiteindelijk vanzelf. De grote teen bleef recht. Het resultaat was een "lotusvoetje". Dit gold als een teken van wels...

Werken bij warm weer

Een tijdje geleden heb ik een tekst opgesteld over werken bij warm weer, en op deze zwoele zomerdag is het wellicht hét moment om deze ook eens op mijn blog te plaatsen. Als je daar geen boodschap aan hebt, en liever weet hoe je de werkgever overhaalt om een korte werkbroek voor je aan te schaffen, verwijs ik naar een eerder blogartikel " kort van stof ". Weet je, de wetgeving over werken bij warm weer wordt chronisch geplaagd door een misverstand over de gebruikte begrippen. Het zit zo. De normen worden berekend op basis van de WBGT-index. WBGT staat voor "Wet Bulb Globe Temperature". Deze index drukt de gevoelswarmte uit. Met een vochtige globethermometer worden vier parameters bepaald. Naast de temperatuur worden ook de straling, luchtsnelheid en vochtigheidsgraad gemeten. Want een droge hitte met veel wind bvb. geeft veel minder hinder dan een drukkende, vochtige hitte met windstilte. De wetgeving zegt bvb. dat je bij een WBGT-index van 31,5 en zwaar werk (v...