Doorgaan naar hoofdcontent

Het soepsteendieet

Als kind las ik graag verhalen (nog steeds trouwens). Zo was er bijvoorbeeld het volksverhaal over de soepsteen.

Een hongerige vreemdeling klopte aan bij een huis waar vuur brandde. Hier zag hij een paar gezinnen bij elkaar zitten.
"Ik zou graag soep op het vuur willen koken", zei hij. "Hebben jullie een grote pan voor me?" Verbaasd keken de mensen hem aan en vroegen: "Waar wil je soep van koken? Je rugzak is bijna leeg, daar kan niet veel in zitten om soep van te koken."
De man haalde een mooie steen uit zijn zak en zei: "Dit is een heel bijzondere steen. Een soepsteen. Als jullie een pan met water op het vuur zetten, kan ik van deze steen soep koken."
Voorzichtig legde de vreemdeling de steen in de pan met water, die op het vuur was gezet. Toen zei hij: "Nu zou er eigenlijk een beetje zout aan toegevoegd moeten worden."
Een vrouw stond op en haalde wat zout uit de kast. "Ik heb ook nog een laurierblaadje", zei ze, "zal ik dat er ook in doen?"
"Goed", zei de man, " en een stukje vlees zou de soep nog lekkerder maken."
De buurvrouw zei: "Ik heb in de kelder nog wat soepvlees voor het avondeten bewaard." Ze haalde het vlees en nam ook een paar worteltjes uit de tuin mee.
"Een ui en een prei zouden er ook goed in smaken", zei de vreemdeling.
"Die heb ik nog in mijn tuin", zei de overbuurman.
"Ik heb nog een restje bonen en wat selderij", zei een ander.
Even later hing er een heerlijke geur in de kamer. "De soep is klaar", zei de man en schepte de borden vol.
Ze aten samen de hele pan leeg. Alleen de soepsteen lag er nog in. De vreemdeling stond op en wilde vertrekken.
"Uw soepsteen ligt nog in de pan", riep een kind.
"Die mogen jullie houden", zei de man, "daarmee kunnen jullie nog wel duizendmaal soep koken, als je 't maar zo doet als we het nu gedaan hebben."
Buiten het dorp gekomen, zocht de vreemdeling een mooie ronde steen, stopte hem in zijn rugzak en liep fluitend verder.

Ik moet regelmatig aan deze parabel denken, wanneer ik weer een artikel lees dat een bepaald voedingsmiddel linkt aan een lang leven. "Waarom je zeker twee potjes yoghurt per week moet eten," titelt het Nieuwsblad bijvoorbeeld, naar aanleiding van een nieuw verschenen onderzoek. Dat onderzoek vermeldt echter wel dat het bestudeerde cardiovasculair risico voornamelijk daalt wanneer dergelijke yoghurt wordt geconsumeerd als onderdeel van een gezond dieet.

Staar je dus niet blind op dergelijke "soepsteenverhalen". Het is niet de Griekse yoghurt die het verschil maakt, het zijn evenmin de Nepalese gojibessen of de Nieuw-Zeelandse kiwis. Het geheim van een lang en gezond leven ligt in een gezond en evenwichtig dieet, waar dergelijke zogenaamde "superfoods" uiteraard wel een onderdeel van kunnen uitmaken.

Populaire posts van deze blog

Nieuwe publicatie: Verzameling van de rechtspraak over psychosociale risico's op het werk (2016-2023)

In een gezamenlijke inspanning hebben de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid van de FOD Werkgelegenheid en academici een uitgebreide verzameling samengesteld van rechtspraak gerelateerd aan psychosociale risico's op het werk. Dit document, dat de periode van 2016 tot 2023 beslaat, biedt inzicht in hoe rechtbanken omgaan met de gewijzigde wetgeving sinds 2014 over deze materie. Het is bedoeld om preventieadviseurs en anderen die met deze problematiek te maken hebben, direct naar relevante casussen en thema’s te leiden. Afbeelding: Studievoormiddag van de FOD Werkgelegenheid. Bron: Youtube. De toenemende relevantie van psychosociale risico's Met een historisch hoog aantal langdurig afwezige werknemers in België, onderstrepen psychosociale risico's op het werk – zoals stress, burn-out, en pesterijen – de noodzaak voor een effectieve aanpak en preventie. De wet van 4 augustus 1996, die werknemersbescherming biedt, en de significante wijzigingen in de wetgeving si

Controles op veiligheid van opblaasbare attracties

Opblaasbare attracties zoals springkastelen zijn een populaire aanvulling op ( bedrijfs )evenementen, maar recente incidenten en controles hebben veiligheidsproblemen aan het licht gebracht. Deze zorgen hebben geleid tot een aankondiging door de FOD Economie om toekomstige evenementen strenger te gaan controleren.   Veiligheidsrichtlijnen en regelgeving Aanbieders van opblaasbare structuren, zoals springkastelen en obstakelparcours, moeten de veiligheid van hun diensten garanderen. Dit houdt in dat zij zich moeten houden aan specifieke regelgeving, waaronder het Koninklijk Besluit betreffende de uitbating van speelterreinen en het Koninklijk Besluit voor de organisatie van actieve ontspanningsevenementen. Deze wetten stellen duidelijke eisen aan de veiligheid en het toezicht op deze attracties.   Veelvoorkomende veiligheidsproblemen Enkele van de meest zorgwekkende bevindingen door de FOD Economie omvatten: Onvoldoende schokdemping: Een geschikte schokdempende ondergr

Moderne lotusvoeten

Vandaag verscheen een artikel op VRT NWS , dat schoenen met hoge hakken (voorlopig) lijken te hebben afgedaan. Nu kan ik eindelijk een tekst die ik al sinds begin 2020 als "draft" heb staan, publiceren! Wanneer we lezen over de praktijk van het voetinbinden in het oude China, gruwelen we van zulke barbaarse martelpraktijken. Hoe heeft een schoonheidsideaal ooit in zulke mate kunnen ontsporen? Nochtans bezondigen wij ons aan gelijkaardige praktijken, alleen is het moeilijker om zulke dingen objectief te beoordelen, wanneer je zelf in die cultuur verweven zit. Voetinbinden Ik ga dit cultureel gegeven toch even kaderen. De praktijk van voetinbinden heeft zich in China ontwikkeld tijdens de Tang-dynastie (618-907 na Chr.). Het hield in dat men bij jonge meisjes de voeten omzwachtelde. De vier kleine tenen werden naar binnen geplooid en braken uiteindelijk vanzelf. De grote teen bleef recht. Het resultaat was een "lotusvoetje". Dit gold als een teken van wels