Doorgaan naar hoofdcontent

Coronavirus - te nemen maatregelen in een onderneming bij (vermoeden van) besmetting

Alles evolueert nu razendsnel. Amper een maand geleden had ik een advies opgesteld voor onze ondernemingen naar te nemen maatregelen na een bevestigde SARS-CoV-2 besmetting bij een werknemer. Ondertussen is de toestand helemaal gewijzigd, waardoor maatregelen enkel op basis van bevestigde besmettingen niet langer zinvol zijn en ik ook al een drietal weken een gewijzigd advies geef. Maar ik vind nu pas tijd om dit ook hier even uit de doeken te doen. Dus bij deze, mijn huidige advies van aanpak.


Geen testen meer

Sinds een drietal weken worden er geen testen op een SARS-CoV-2-infectie meer gedaan, behalve wanneer bij mensen met ernstige luchtwegklachten of als die in de zorgsector werkt. Dus voor elke bevestigde SARS-CoV-2 besmetting heb je er mogelijk een tienvoud van burgers (of nog meer volgens een recent steekproefonderzoek van het UZ Brussel) die niet bevestigd covid-19 hebben, maar evenzeer besmet (én besmettelijk!) zijn. Zie bvb. ook hieronder, grafiek uit een recente wetenschappelijke publicatie over besmettelijkheid (zelfs na stop symptomen; maar dat is nog een ander verhaal).



Recent wetenschappelijk onderzoek heeft bovendien aangetoond dat 10% van de besmettingen gebeuren na contact met een (nog) niet symptomatische patiënt. De epidemie in Italië is trouwens opgestart door een dergelijke "superverspreider", die honderden, misschien wel duizenden mensen heeft besmet (en die ze nooit hebben kunnen opsporen).

Nieuwe richtlijnen Sciensano

Omwille van o.m. bovenstaande heeft de wetenschappelijke werkgroep van de overheid, met virologen en infectiologen, dan ook nieuwe richtlijnen opgesteld. Deze gelden al van 13 maart. 
De richtlijnen van Sciensano stellen dat elk geval van plotse klachten van de luchtwegen beschouwd wordt als een mogelijke covid-19. 
Volgens dezelfde richtlijnen mogen werknemers die een nauw contact hebben gehad met een vermoede of bevestigde covid-19 patiënt, zelfs bij huisgenoten, verder blijven werken mits in achtname van de arbeidshygiënische maatregelen (zie ook lager) en mits zelfmonitoring.

De epidemische situatie

Een kleine maand geleden waren er nog een 40.000 tal nieuwe influenza besmettingen. Dit tegenover een 100-tal bevestigde SARS-Cov-2 besmettingen. Dus toen was het nog zinvol om (enkel) bij een bevestigde besmetting extra maatregelen/opvolging te voorzien voor de werknemers die direct contact hadden met die patiënt.
Ondertussen is deze verhouding omgeslagen, en is bij plots optreden van een grieppaal beeld de kans (veel) groter dat het een covid-19 is dan een griep.
Of dat nu bevestigd wordt door een test maakt op dit moment dus niet meer uit, want zoals ik al hoger aanhaalde: zulke test wordt quasi enkel uitgevoerd bij mensen die ernstig ziek zijn, en die ernst van het ziektebeeld met complicaties bij een individuele patiënt maakt niet uit voor de besmettelijkheid.  Het is dus niet relevant voor de te nemen maatregelen in de onderneming. Je moet bij elk werknemer die ziek thuis gezet wordt omwille van vermoeden van covid-19 dezelfde aanpak hanteren, ongeacht of dit al dan niet (al) bevestigd is.

Dus concreet

  • Volg de richtlijnen van de overheid: iedereen met plotse luchtwegklachten = vermoeden van covid-19 en blijft thuis onder doktersvoorschrift.
  • Arbeidshygiënische maatregelen voor alle werknemers:
    • Collectief: telewerk waar mogelijk, (her)inrichting werkposten om afstand te houden en contact te beperken, regelmatig reinigen/ontsmetten.
    • Individueel: social distancing, regelmatig wassen van de handen, gezicht niet aanraken met ongewassen handen, hoesten/niezen in de elleboog, thuis bij klachten.

Populaire posts van deze blog

Kan men een definitief ongeschikte werknemer nog ontslaan zonder re-integratietraject?

Een vraag die mij nu al een aantal keer is gesteld, naar aanleiding van het nieuwe KB re-integratie; tijd om er even een kort blogartikel aan te wijden.     Ah, de definitieve overmacht. Al jaren een nagel aan mijn doodskist. In 2007 heb ik me zelfs laten verleiden tot het schrijven van een aantal fictiestukjes hierover (zie de triptiek Definitieve overmacht – Het verleden , Het heden en De toekomst ). Het toekomstverhaal is helaas echter nooit bewaarheid geworden, en met de huidige wetswijziging is de toen verschenen wettekst (die nooit effectief in werking is getreden) in haar geheel definitief in de vuilbak verdwenen. Nee, het vuile werk zal nog steeds door de bedrijfsarts en de werkgever opgeknapt moeten worden.   Op 30 december is dus een nieuwe wettekst verschenen in het Belgisch Staatsblad, dat de formaliteiten rond het einde van de arbeidsovereenkomst wegens overmacht als gevolg van definitieve arbeidsongeschiktheid beschrijft. In artikel 34 ...

Moderne lotusvoeten

Vandaag verscheen een artikel op VRT NWS , dat schoenen met hoge hakken (voorlopig) lijken te hebben afgedaan. Nu kan ik eindelijk een tekst die ik al sinds begin 2020 als "draft" heb staan, publiceren! Wanneer we lezen over de praktijk van het voetinbinden in het oude China, gruwelen we van zulke barbaarse martelpraktijken. Hoe heeft een schoonheidsideaal ooit in zulke mate kunnen ontsporen? Nochtans bezondigen wij ons aan gelijkaardige praktijken, alleen is het moeilijker om zulke dingen objectief te beoordelen, wanneer je zelf in die cultuur verweven zit. Voetinbinden Ik ga dit cultureel gegeven toch even kaderen. De praktijk van voetinbinden heeft zich in China ontwikkeld tijdens de Tang-dynastie (618-907 na Chr.). Het hield in dat men bij jonge meisjes de voeten omzwachtelde. De vier kleine tenen werden naar binnen geplooid en braken uiteindelijk vanzelf. De grote teen bleef recht. Het resultaat was een "lotusvoetje". Dit gold als een teken van wels...

Werken bij warm weer

Een tijdje geleden heb ik een tekst opgesteld over werken bij warm weer, en op deze zwoele zomerdag is het wellicht hét moment om deze ook eens op mijn blog te plaatsen. Als je daar geen boodschap aan hebt, en liever weet hoe je de werkgever overhaalt om een korte werkbroek voor je aan te schaffen, verwijs ik naar een eerder blogartikel " kort van stof ". Weet je, de wetgeving over werken bij warm weer wordt chronisch geplaagd door een misverstand over de gebruikte begrippen. Het zit zo. De normen worden berekend op basis van de WBGT-index. WBGT staat voor "Wet Bulb Globe Temperature". Deze index drukt de gevoelswarmte uit. Met een vochtige globethermometer worden vier parameters bepaald. Naast de temperatuur worden ook de straling, luchtsnelheid en vochtigheidsgraad gemeten. Want een droge hitte met veel wind bvb. geeft veel minder hinder dan een drukkende, vochtige hitte met windstilte. De wetgeving zegt bvb. dat je bij een WBGT-index van 31,5 en zwaar werk (v...