Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd om te dagdromen

In 1984 heeft Isaac Asimov een kortverhaal gepubliceerd, "Writing Time".



In dit amusante verhaal speelt een zekere George de hoofdrol. Hij heeft een kleine demon Azazel, die hij wensen kan laten vervullen. Hij mag er alleen niet zelf rechtstreeks voordeel aan hebben. 

Een vriend van George, een schrijver, klaagt hoeveel tijd hij verliest met wachten. Wachten op de bus. Wachten op de lift. In het restaurant. Op een taxi. Allemaal verloren tijd, die hij anders zou kunnen besteden aan schrijven.

In een grootmoedige bui vraagt George aan Azazel om het probleem van zijn vriend op te lossen. En poef! Vanaf nu moet zijn vriend nooit meer wachten.

Een maand later ontmoet George zijn vriend weer. Maar die heeft een gejaagde blik. Wat is er, vraagt George. De wens van zijn vriend is uitgekomen; hij moet nooit meer wachten. De bussen en taxi's stoppen op het moment dat hij een voet buiten zet. De liftdeur springt open op het moment dat hij ernaartoe stapt. In het restaurant staat de ober al klaar met zijn eten. Fantastisch toch? 

Wel, niet echt. Blijkt dat de schrijver zijn inspiratie opdoet tijdens die momenten van "verloren tijd". Tijd dat hij kon dagdromen, waardoor hij nieuwe connecties maakte en ideeën opdeed. Dit is nu verleden tijd; zijn dagen zijn zó volledig ingevuld, dat hij geen moment van rust meer heeft. En geen inspiratie opdoet voor onderwerpen om over te schrijven.


Aan dit verhaal moet ik dus denken wanneer ik in een rij sta, of wacht op de start van een meeting, en om me heen kijk. 

Het verhaal van Asimov is voor ons allen uitgekomen. 

De huidige smartphonegeneratie is continu geconnecteerd. Elk moment dat we vroeger doelloos moesten wachten, kunnen we nu op het kleine schermpje kijken naar de nieuwste Facebookfeed of het recentste nieuwsbericht. Of we lezen snel een mail, sturen snel een berichtje. 


Maar voorzie ook nog wat tijd om te dagdromen.

Populaire posts van deze blog

Nieuwe publicatie: Verzameling van de rechtspraak over psychosociale risico's op het werk (2016-2023)

In een gezamenlijke inspanning hebben de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid van de FOD Werkgelegenheid en academici een uitgebreide verzameling samengesteld van rechtspraak gerelateerd aan psychosociale risico's op het werk. Dit document, dat de periode van 2016 tot 2023 beslaat, biedt inzicht in hoe rechtbanken omgaan met de gewijzigde wetgeving sinds 2014 over deze materie. Het is bedoeld om preventieadviseurs en anderen die met deze problematiek te maken hebben, direct naar relevante casussen en thema’s te leiden. Afbeelding: Studievoormiddag van de FOD Werkgelegenheid. Bron: Youtube. De toenemende relevantie van psychosociale risico's Met een historisch hoog aantal langdurig afwezige werknemers in België, onderstrepen psychosociale risico's op het werk – zoals stress, burn-out, en pesterijen – de noodzaak voor een effectieve aanpak en preventie. De wet van 4 augustus 1996, die werknemersbescherming biedt, en de significante wijzigingen in de wetgeving si

Controles op veiligheid van opblaasbare attracties

Opblaasbare attracties zoals springkastelen zijn een populaire aanvulling op ( bedrijfs )evenementen, maar recente incidenten en controles hebben veiligheidsproblemen aan het licht gebracht. Deze zorgen hebben geleid tot een aankondiging door de FOD Economie om toekomstige evenementen strenger te gaan controleren.   Veiligheidsrichtlijnen en regelgeving Aanbieders van opblaasbare structuren, zoals springkastelen en obstakelparcours, moeten de veiligheid van hun diensten garanderen. Dit houdt in dat zij zich moeten houden aan specifieke regelgeving, waaronder het Koninklijk Besluit betreffende de uitbating van speelterreinen en het Koninklijk Besluit voor de organisatie van actieve ontspanningsevenementen. Deze wetten stellen duidelijke eisen aan de veiligheid en het toezicht op deze attracties.   Veelvoorkomende veiligheidsproblemen Enkele van de meest zorgwekkende bevindingen door de FOD Economie omvatten: Onvoldoende schokdemping: Een geschikte schokdempende ondergr

Moderne lotusvoeten

Vandaag verscheen een artikel op VRT NWS , dat schoenen met hoge hakken (voorlopig) lijken te hebben afgedaan. Nu kan ik eindelijk een tekst die ik al sinds begin 2020 als "draft" heb staan, publiceren! Wanneer we lezen over de praktijk van het voetinbinden in het oude China, gruwelen we van zulke barbaarse martelpraktijken. Hoe heeft een schoonheidsideaal ooit in zulke mate kunnen ontsporen? Nochtans bezondigen wij ons aan gelijkaardige praktijken, alleen is het moeilijker om zulke dingen objectief te beoordelen, wanneer je zelf in die cultuur verweven zit. Voetinbinden Ik ga dit cultureel gegeven toch even kaderen. De praktijk van voetinbinden heeft zich in China ontwikkeld tijdens de Tang-dynastie (618-907 na Chr.). Het hield in dat men bij jonge meisjes de voeten omzwachtelde. De vier kleine tenen werden naar binnen geplooid en braken uiteindelijk vanzelf. De grote teen bleef recht. Het resultaat was een "lotusvoetje". Dit gold als een teken van wels